ميخواهيم گام به گام آموزش كاربردي دستور Block در اتوكد را توضيح دهيم پس به گوش باشيد
دستور Block در اتوكد
كاربرد دستور : امكان ايجاد موضوعات ترسيمي در قالب موضوع واحد با نام مستقل
مخفف دستور : b
نحوه اجرا :
b – Enter : باز شدن پنجره block Definition
در قسمت name : نام بلوك را وارد مي كنيم .
در قسمت Base Point : مكان مبنا قرار گيري موضوع را مشخص ميكنيم .
Pick point : كليك بر اين آيتم و سپس در محيط كد نقطه اي به عنوان مبنا معرفي ميكنيم
- مشخص كردن مختصات نقطه مبنا از طريق آيتم هاي X,Y,Z
- با مشخص كردن گزينه specify on-screen بايد نقطه مبنا را از روي صفحه ترسيم مشخص كرد .
در قسمت Objects : انتخاب موضوعات براي تشكيل بلوك
- select object : براي انتخاب موضوعاتي كه مي خواهيم به بلوك تبديل كنيم . در اين حالت براي select object كليك نموده و سپس با انتخاب موضوعات و زدن كليد enter مجدداً به كادر block definition باز مي گرديم .
- specify on-screen : با انتخاب اين آيتم بايد موضوعات مورد نظر براي block را از روي صفحه ترسيم انتخاب نمود .
- retain : با انتخاب اين آيتم موضوعات انتخاب شده در جاي خود باقي مانده و بلوك پس از ذخيره شدن از صفحه ترسيم حذف مي شود .
- convert to block : با انتخاب اين آيتم موضوعات انتخاب شده تبديل به يك بلوك شده و در جاي خود باقي مي ماند و موضوعات اوليه در صفحه ترسيم وجود نخواهد داشت .
- delete : با انتخاب اين آيتم هر دو يعني هم موضوعات و هم بلوك ساخته شده از صفحه ترسيم پاك ميشوند .
در قسمت behavior : وضع بلوك را معين ميكند .
- Annotative : تطبيق با مسدود كردن جهت گيري در چيدمان
- scale uniformly : تبديل مقياس يكنواخت
- Allow exploding : بهتر است اين آيتم در هنگام ساخت بلوك تيك زده شده شود و باعث ميشود بعد از جايگذاري بلوك قادر به تجزيه آن به اجزاي سازنده اش باشيم .
در قسمت Description : در صورت لزوم نوشتن توضيحات در اين كادر توضيحات درج ميشود .
در قسمت Setting : در آيتم block unit مي توان واحد جايگذاري بلوك را انتخاب كرد .
و در قسمت open in block editor : اگر اين گزينه تيك بزنيم پس از ساخت بلوك ، بلوك ساخته شده در كادر براي اعمال ويرايش باز خواهد شد .
اميدوارم از اين آموزش اتوكد لذت برده باشيد .
منبع: http://tarahshid.com
- ۸,۶۵۶ بازديد
- ۰ نظر