دانلود ۴ مقاله آموزشي اتوكد

آموزش اتوكد ، آموزش اتوكد۲۰۱۷ ، كتاب آموزش اتوكد ، آموزش AutoCAD ، آموزش مقدماتي تا پيشرفته اتوكد ، آموزش نرم افزار اتوكد

دانلود ۴ مقاله آموزشي اتوكد

دانلود ۴ مقاله آموزشي اتوكد

متون دور منحني - آموزش فرمانهاي منوي اكسپرس

منوي اكسپرس :
سعي ميكنم كه به صورت متوالي و در هر روز يا يك روز در ميان ، يك گزينه از منوي Express را كاربردي است در اين قسمت توضيح دهم . براي اينكار شما نياز داريد از اتوكد 2004 به بالا استفاده كنيد . و يا هنگام نصب اتوكد دستور نصب اين منو را صادر كنيد و يا آنرا فراخواني كنيد . به هر روي چون اين منو تنظيمات و دستوراتش بيشتر به كاربران حرفه اي اتوكد كمك ميكند ، راجع به مفاهيمي نظير وجود اين منو در ورژنهاي قديمي تر از 2004 يا  نحوه بار گذاري يا فراخواني اين منو توضيحي نميدهم ، مگر اينكه كسي بخواهد و بپرسد . اگر در اين مورد سئوالي داشتيد ، ميتوانيد به پست الكترونيكي من در دامنه سايت ايرانكــد ، ايميل زده و مطح كنيد .
و امّا اوليّن گزينه مورد بحث ما از منوي Express .

دستور Arc Text :
براي شما پيش نيامده است كه بخواهيد متني را در اتوكد به صورت منحني منتشر كنيد . مثلاً بالاي يك كمان . اين امكان در فرمانهاي توليد و  ورود متن وجود ندارد . امّا اگر به منوي Express  سري بزنيد و از زير منوي Text ،گزينه  Arc Aligned Text را كليك كنيد ، اتوكد  از شما يك سئوال ميپرسد ، با شكل زير :
Select an Arc or an ArcAlignedText
كه معنايش اين است كه :
يك كمان يا كماني كه ميخواهي متنت با آن هم تراز شود ، انتخاب كن . پاسخ فقط ميتواند انتخاب يك كمان باشد . پس از اينكه اينكار را انجام داديد ، آنگاه فرمان به شما يك Dialog Box يا پنجره گفتگويي ميدهد ، كه مانند يك ويرايشگر متن است و شما در آن ميتوانيد تنظيمات عمومي  متن اعم از نوع قلم (Font Type) ، يا سايز(اندازه قلم) كاراكترها (Font Size) ضخامت (Bold) و بسياري ديگر از تنظيمات عام مربوطه به متن را درست مانند برنامه  Word ، را انجام دهيد.
نكته – توّجه كنيد اگر تصميم داريد كه متني كماني شكل داشته باشيد ، مثلاً در بالاي صفحه ، و براي آن كماني نداريد ، ابتدا كمان را با دستور Arc با مختصات و مشخصّات معلوم رسم كنيد و پس از اجراي دستور فوق از منوي Express ، كمان را حذف كنيد .
امّا در قسمت بالايي  پاييني اين پنجره گفتگويي يا Dialog Box ، تنظيماتي مربوط به دستورات داخلي اتوكد دارد ، نظير فاصله بين كاراكترها از كمان (offset From arc) يا  ارتفاع فونتها (Text Height)  و .. كه چندان پيچيده نيست . و تنظيماتي نظير اينكه متن در داخل يا خارج كمان قرار گيرد . يا مثلاً تنظيماتي درباره اينكه متن به صورت اتوماتيك با كمان Fit شود يا اينكه خود شما فاصله بين كاراكترها را تأيين ميكنيد و ...........
نكته – وقتي نميخواهيد از منوي Express به اين گزينه دسترسي داشته باشيد ، و از خط فرمان آنرا اجرا كنيد ، ميبايست كه نام فرمان را كه ARCTEXT است وارد كنيد . با ورود اين دستور از طريق خط فرمان ميتوانيد كه درست مانند روش منويي آن كار را انجام دهيد .
 و نكته ديگر اينكه اتوكدبراي اجراي اين فرمان بايد آنرا از فايل ctextapp.arx بخواند . اگر به هر دليلي اين فرمان اجرا نشد بايد در پوشه اصلي نصب برنامه اتوكد به دنبال اين فايل بگرديد و آنرا Repair كنيد .

حذف و بارگذازي Model & Layout Tab .
 اين قسمت به يكي از دهها و شايد صدهها بخش تنظيماتي كه ميتواند محيط طراحي اتوكد را براي كاربر با توّجه به كاربرد و يا سليقه اش تغيير دهد ، اختصاص شده است . يعني قسمت بالاي خط فرمان و پايان فضاي طراحي يا فضاي  Model .
 اگر ميخواهيد از شر ، زبانه هاي موجود در قسمت پاييني فضاي مدل ، رها شويد (اين دكمه ها براي رفت و آمد ميان به فضاي كاغذ (Layout) و فضاي طراحي تعبيه شده است . يا به تعبيري براي Switched بين اين دو فضا ، كافي است كه روي يكي از آن زبانه ها (يا مدل يا Layouts ) راست كليك كنيد ، و گزينه Hide Model & Layout Tabs را بزنيد .
براي بازگرداندن ، اين زبانه دو روش پيش رو است :
اولّي ، اينكه شما از منوي Tools و دستور تنظيمات (Option) ، به زبانه Display بروييد .
در اين زبانه ، در قسمت Layout Elements ، اوليّن گزينه يعني Display Layout & Model Tabs را تيك بزنيد (يا به عبارت بهتر اينكه درحالت انتخاب قرار دهيد . )
 طبيعي است كه راه دوّم اين است كه ، بتوانيم كه زبانه هاي فوق لذكر را حذف كنيم ،آمدن به همين قسمت و برداشتن تيك (يا خارج كردن اين گزينه در فرمان تنظيمات است . ) ميباشد .چـــــرا كه اتوكد به صورت پيش فرض ، اين تنظيم را در حالت انتخاب قرار داده است و به همين دليل است كه اين زبانه ها ديده ميشود .
نكته آخر هم ، اگر اين زبانه ها (Model & Layout Tabs) را حذف شده باشد ، ميتوان به روش خط فرماني بين اين فضاها رفت و آمد داشته و نهايتاً ، تنظيماتتان را در هر دو محيط انجام دهيد .
براي اينكه از فضاي مدل ، به Layout بروييد ، در خط فرمان تايپ كنيد Layout و كليد Enter يا Space را بزنيد . براي رفتن به فضاي مدل با استفاده از خط فرمان هم بايد تايپ كنيد ، Model و با زدن Enter يا Space به فضاي مدل (طراحي) بروييد .

دستور Text Fit
براي اينكه بتوانيد متن مورد نظر خود را كه به هر دليلي ، ميان دو نقطه دلخواه قرار دهيد كه اگر فاصله اين دو نقطه يعني نقطه ابتدايي(Start Point) و نقطه انتهايي (End Point) مطلوبتان از طول متن بيشتر باشد ، متن كشيده ميشود . و حالت عكس هم متن جمع يا مچاله ميگردد .اين آموزش مقاله وار را در قالب PDF و با برنامه Adobe Reader  بخوانيد . با حجم حدود 328 كيلو بايت . ضمن اينكه فايل DWG آنرا كه با اتوكد 2008 ساخته ام هم براي يادگيري بهتر دانلود كنيد و تمرين انتهاي مقاله را انجام دهيد .

نكته - اين فايل با اتوكد 2008 ساخته شده است و فقط اتوكد 2007 و008 است كه ميتواند به سادگي آنرا باز كند .


انتخاب و كليدهاي Shift+Space در اتوكد ورژنهاي بالا

برخي اوقات پيش مي آيد كه تصميم داريد كه يك موضوع را در يك محوطه شلوغ نقشه انتخاب كنيد ، حتّي با بزرگنمايي هم Zoomكار شما سهل نميشود .در اين حالات به راحتي ميتوانيد كليد Shift + Space را پايين نگاه داشته و روي قسمت شلوغ ترسيمتان تك كليك كنيد ،يا ميتوانيد ابتدا كليد Shift را پايين نگاه داشته بعد از آن كليد Spaceرا پايين نگه داريد و شروع كنيد به زدن متوالي اين كليد يعني كليد Space .به راحتي شماخواهيد ديد كه موضوعات يكي پس از ديگري انتخاب شده و با Space بعدي از حالت انتخاب خارج ميشوند  و اين مسئله تا انتخاب موضوع مورد نظر شما ادامه دارد .البتّه ميتوانيد كه كليد Shift و Space را پايين نگاه داشته و با Mouse روي آن قسمت از نقشه كه دنبال انتخاب موضوع خاصّي هستيد كليك كنيد و با هر كليك يك موضوع انتخاب و موضوعي كه در حالت انتخاب بوده از حالت انتخاب خارج ميگردد . البتّه ممكن است كه به روش تمام صفحه كليدي نتوانيد اين  گونه انتخاب را انجام دهيد كه دليلش تغيير يك تنظيم است . ميتوانيد مقاله اي در دو صفحه و با حجم حدود 65 كيلوبايت را بخوانيد در اين زمينه  كه به فرمت PDF تهيّه شده است . براي دانلود مقاله با عنوان انتخاب تكي و مكرر در اتوكد با كليدهاي Shift+Space روي لينك دانلود آن در ذيل كليك كنيد . با توّجه به اينكه در ويرايشهاي قبلي اتوكد اينگونه انتخابها در نواحي شلوغ صفحّه با پايين نگه داشتن كليد Ctrl و كليك در ناحيه شلوغ انجام ميشد ، خواندن اين مقاله كوتاه را به كاربران قديمي اتوكد توصيه ميكنم .

لينكهاي زير را جهت دانلود انتخاب نماييد

دانلود مقاله ها

پسورد: www.9autocad.ir

منبع: http://irancad.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.