آموزش دستورات مهم در اتوكد

آموزش اتوكد ، آموزش اتوكد۲۰۱۷ ، كتاب آموزش اتوكد ، آموزش AutoCAD ، آموزش مقدماتي تا پيشرفته اتوكد ، آموزش نرم افزار اتوكد

آموزش دستورات مهم در اتوكد

آموزش دستورات مهم در اتوكد AutoCAD

چند دستور مهم در اتوكد كه هر طراح بايد بداند

برخي از كاربردهاي دكمه shift در اتوكد:
1- در موقع انتخاب يك سري از موضوعات اگر بخواهيم يه موضوع را از حالت انتخاب خارج كنيم با فشار اين دكمه و انتخاب آن موضوع از انتخاب خارج مي شود.
2- با استفاده از ctrol+shift+c مي توان موضوع را با استفاده از يك نقطه مبنا كپي نمود.
3- Ctrl+shift+v: Paste as block(كاربران حرفه اي براي ايجاد سريع بلوك از اين روش استفاده مي كنند كه خود برنامه يك اسم غير معمول براي آن انتخاب مي كند.)
4- در موقع ترسيم موضوعات با فشار دادن shift حالت ORTHO موقتاً فعال مي شود.
5- در موقع ترسيم موضوعات با فشار دادن اين دكمه و راست كليك منوي سريع OSNAP فعال مي شود.
6- در هنگام كار در فضاي 3 بعدي با نگه داشتن اين كليد و فشار دكمه SCROLL موس موقتاً مي توان از حالت ORBITيا چرخش استفاده كرد.
7- در موقع كار با Extendيا trimبا استفاده shift جاي دو فرمان موقتاً عوض مي شود.
8- در هنگام كار با ابزار fillet يا chamferدر مواقعي كه به Radius يا Distanceعددي غير صفر نسبت داده ايم با نگه داشتن اين كليد موقتاً Radius يا Distance صفر مي شود.


فرمان ETRANSMIT در اتوكد
اين فرمان معمولاً براي ارسال يك يا چند فايل بصورت ايميل يا الكترونيك بكار مي رود. در واقع برنامه پكيجي از فايلهاي مورد نظر را زيپ (فرمت هاي ديگري هم وجود دارد) و ارسال مي كند و به همراه آن تنظيمات خاص آن فايل و پيوستها مانند xref, فايلهاي ctb يا تنظيمات پلات، فونتها و ... را نيز در فايل ارسالي پيوست مي كند. امكان گذاشتن پسورد نيز در اين مرحله وجود دارد.همچنين با استفاده از گزينه PURG در صفحه تنظيمات اين دستور ،امكان تميز و پاك كردن محتويات اضافي فايل وجود دارد كه باعث كاهش حجم فايل مي گردد.


دستور make slide در اتوكد
اگر مي خواهيد فايل cad را به كسي بدين كه فقط بتونه اونو مشاهده كنه و روي فايل نتونه تغييري انجام بده از اين دستور استفاده كنيد. براي ساخت اسلايد از دستور mslide كه مخفف make slide است استفاده كنيد كه يك فايل با پسوندsld ذخيره مي كنه اما براي بازكردن و ديدن اسلايد در خط فرمان دستور vslide كه مخفف view slide است رو تايپ مي كنيد.


استفاده از كليد هاي تابع در اتوكد
F1 منوي HELP برنامه
F2 پنجره وارد كردن دستورات را نشان مي دهد يا همان خط فرمان COMMAND
F3 روشن يا خاموش كردن OSNAP
F7 براي روشن و خاموش كردن نقاط شبكه طرح
F8 روشن يا خاموش كردن ORTHO (رسم خطوط افقي و قائم)
F9 روشن يا خاموش كردن SNAP براي محدود كردن حركت موس روي خطوط شبكه و رسم دقيقتر


دستور Multiple در اتوكد
اگر از يك دستور در ترسيمات زياد استفاده مي كنيد و از زدن كليدهاي enter يا space خسته شديد مي توانيد از اين دستور استفاده كنيد. اين دستور براي تكرار خودكار هر فرماني مي باشد. كافي است دستور مورد نظر را بعد از Multiple تايپ كنيم مانند Line كه بصورت خودكار خط مي كشد.


دستور Overkill در اتوكد
اين دستور يكي از امكانات منوي Express مي باشد كه با آن مي توانيد خطوط و اشكالي كه روي هم افتاده را پاك كنيد.


دستور dimdisassociate در اتوكد
اگر در يك نقشه كه اندازه گذاري دارد بخواهيم Move ، Copy كنيم ملاحضه مي كنيم كه جاي Dimention ها تغيير كرده يا بهم ريخته شده است. براي حل اين مشكل مي توانيد از دستور Dimdisassociate استفاده كنيد. ابتدا قبل از اجراي دستور مورد نظر در خط فرمان dda را تايپ و enter مي زنيم. سپس dimension هاي نقشه مورد نظرتان را انتخاب كنيد و كليد enter را بزنيد. حال مي توانيد نقشه را بدون بهم ريختن اندازه گذاري ها Move يا Copy يا ... نمائيد.


دستور Arc-aligned-Text در اتوكد
با استفاده از دستور فوق از منوي Express مي توان براي نوشتن متن به صورت قوس استفاده نمود.


دستور Redefine & Undefine در اتوكد
با استفاده از دستور Undefine مي توان فرمان ها را از كار انداخت. براي اين كار كافي است هر دستوري را كه مدنظر است در خط فرمان بعد از كلمه Undefine تايپ نموده و كليد enter را زد.
مثلاٌ براي از كار انداختن دستور offset به صورت زير عمل مي كنيم.
command:undefine Enter command name:offset
حال براي لغو يا دوباره بكار انداختن دستورات لغو شده از دستور Redefine استفاده مي كنيم. مثلاً:
command:redefine Enter command name:offset
نكته: اگر در پشت دستور، نقطه اي قرار گيرد اين دستور حتي اگر در ليست دستورات تعريف نشده ها باشد نيز اجرا خواهد شد.
command:.L


زوم كردن در اتوكد zoom extents
براي zoom extents مي توان با دبل كليك كليد وسط موس(middel)، حالت zoom extents را فعال نمود. راه ديگر استفاده از دستور زير مي باشد:
command:z command:e


دستور TP يا ToolPalettes در اتوكد
با استفاده از اين دستور مي توانيد از جدول ابزار استاندارد آماده اتوكد را استفاده كرده و آنها را فراخواني نمائيد . كليد ميانبر CTRL+3 نيز همين عمل را انجام مي دهد.


دستور فراخواني Desing center در اتوكد
با استفاده از دستور adc مي توانيد از بلوك هاي آماده استفاده نموده يا به طور كلي محتويات پوشه design center را فراخواني كنيد و يك سري اقدامات ديگه هم انجام بديد كه در افزايش سرعت كار با اتوكد موثر است.
كليد ميانبر ctrl+2 نيز همين عمل را انجام مي دهد.


دستور block save در اتوكد
با استفاده از دستور BS مي توانيد مستقيماً تغييرات اعمال شده در بلوك ها را در پنجره مربوط به اصلاح بلوك ها ذخيره كنيد.لازم به ذكر است اين دستور فقط در محيط BLOCK Editor كار مي كند.


دستور DR در اتوكد
اين دستور مخفف Drow order مي باشد كه زماني كه المانها و خطوط ترسيمي روي هم افتاده باشد با استفاده از اين دستور مي توان آن ها را براي انتخاب و انجام دستورات بعدي از زير به رو آورده و مشاهده نمود.


فرمانهاي TM & TI در اتوكد
با استفاده از دستورات TM يا TI مي توانيد بين MODEL و LAYOUT ، حركت كنيد.


دستور whohas در اتوكد
براي اطلاع از فايل هايي كه توسط كاربران باز شده و در حال مشاهده يا ويراش كردن فايل اتوكد هستند مي توان از اين دستور استفاده نمود.
اين دستور اطلاعات كاملي مانند نام كاربري و تاريخ و زمان باز نمودن فايل موردنظر توسط كاربر را نشان مي دهد.
اگر مايل هستيد بدانيد اين اطلاعات از كجا آمده،درحقيقت با باز نمودن فايل dwg يك فايل با پسوند dwl كه مخفف drawing lock مي باشد،به طور اتوماتيك ساخته شده و اين اطلاعات در آن ذخيره مي شود كه با بستن فايل dwg ، فايل dwl نيز پاك مي شود.


دستور mbuttonpan در اتوكد
با استفاده از اين دستور مي توانيد حالت استفاده از scroll موس براي pan صفحه نمايش اتوكد را از كار انداخته و فقط قابليت zoom داشته باشيد. بعد از اجراي اين دستور 2 حالت وجود دارد.
حالت پيش فرض كه عدد 0 است و pan با استفاده از موس فعال است.
حالت دوم كه مي تواند عدد 1 را مي توان وارد نموده و حالت فوق را غير فعال نمائيد.


دستور cdate در اتوكد
با استفاده از اين دستور ،تاريخ و زمان جاري در قالب فرمت فايل مورد نظر نمايش داده مي شود مثلاً اگر تاريخ2010/12/12 و ساعت 14:30:56 باشد ،در خط فرمان به صورت زير نمايش داده مي شود:
20101212.14305646


دستور break در اتوكد
براي بريدن و قطع شكل يا خط از اين دستور استفاده مي شود.
با تايپ BR در خط فرمان و اجراي آن،از شما خواسته مي شود كه شكل مورد نظر را انتخاب نموده و درمرحله بعدي ،محل قطع را انتخاب كنيد.
در اين مرحله مي توانيد با تايپ F نقطه اول قطع و در مرحله بعدي،نقطه دوم قطع را انتخاب كنيد.


فرمان هاي مربوط به layer در اتوكد
براي كار با لايه ها و استفاده از امكانات مربوطه مي توان از نوار ابزار Layer II يا از دستورات زير استفاده نمود كه باعث تسريع در ترسيم مي گردد.
دستور LAYLCK: براي قفل كردن لايه هاي ترسيم شده استفاده مي شود. براي اين كار ابتدا اين دستور را در خط فرمان تايپ كرده و سپس المان مورد نظر را انتخاب مي كنيم.
دستور LAYULK: عكس عمل فوق را انجام مي دهد.
دستور LAYOFF: براي خاموش كردن لايه مورد نظر استفاده مي شود.
دستور LAYON: براي روشن كردن لايه ها استفاده مي شود.
دستور LAYRFZ: براي فريز كردن لايه ها استفاده مي شود.
دستور LAYWALK: با اجراي اين دستور ،پنجره اي باز مي شود كه تمام لايه ها انتخاب شده اند و در صفحه اتوكد نمايش داده مي شوند.با انتخاب هر لايه در پنجره مورد نظر، فقط همان لايه در صفحه ترسيم اتوكد نمايش داده مي شود.گزينه هاي Select object و purge نيز در اين پنجره قابل اجرا مي باشند.
دستور LAYCUR: براي اينكه لايه انتخابي،به عنوان لايه پيش فرض برنامه انتخاب شود مي توان از اين دستور استفاده نمود.
دستور LAYMCH:براي اختصاص تمامي خصوصيات يك لايه به لايه ديگر - مانند دستور MA
دستور LAYISO: براي مخفي كردن يا قفل كردن تمامي لايه ها بجز لايه انتخابي
دستور LAYUNISO: عكس عمل فوق را انجام مي دهد.


استفاده از كليد TAB در اتوكد
از كليد TAB مي توان براي فراخواني كامل دستورات در هنگام تايپ،استفاده نمود. به عنوان مثال اگر بعد از تايپ حرف M ،كليد TAB را بزينم، تمامي دستوراتي كه با M شروع مي شوند را مي توان به ترتيب حروف الفبا در خط فرمان، فراخواني نمود.


كليدهاي تركيبي اتوكد
براي حركت در بين پنجره ها با كليدهاي تركيبي:  Ctrl+Tab و Ctrl+Shift+Tab Ctrl+Tab
براي حركت در بين پنجره ها و نقشه هاي باز شده: كليدهاي تركيبي Ctrl+Tab كه از آخر به اول حركت انجام مي شود.  از اول به آخر حركت: Ctrl+Shift+Tab


كليدهاي ميانبر در اتوكد
Ctrl + C = Copy
Ctrl + X = Cut
Ctrl + V = Paste
Ctrl + Shift + C = Copy with Base Point
Ctrl + Shift + V = Paste as Block
Ctrl + S = save
Ctrl + Shift + S = Saveas
Ctrl + O = Open
Ctrl + N = New
Ctrl + A = Select All
Ctrl + P = Plot
Ctrl + 1 = Properties
Ctrl + 2 = Designcenter
Ctrl + 3 = ToolPalettes
Ctrl + 9 = Command Line : off/on
Ctrl + 0 = CleanScreen : off/on


فرمان Divide در اتوكد
از اين دستور براي تقسيم المان هاي ترسيمي نظير line,polyline,arc,.... به فاصله هاي مساوي استفاده مي شود. دقت شود بعد از اجراي اين دستور المان در محل هاي تقسيم شده، منقطع نمي شود.
بعد از اجراي اين دستور اگر نقاط تقسيمي نشان داده نشد بايد point style را تغيير داد يا يك بار دستور regen اجرا نمود.


فرمان Measure در اتوكد
اين دستور نيز مانند دستور Divide مي باشد با اين تفاوت كه بعد از اجراي دستور بايد طول نقاط تقسيمي(فاصله) را وارد نمود كه اين عمل از سمت چپ به راست المان ترسيمي در نظر گرفته مي شود.


كاربرد Previous & Last در اتوكد
اگر بخواهيم چند دستور مختلف را بر روي يك يا چند موضوع اجرا كنيم، بعد از اجراي هر دستور، براي اجراي دستور بعدي بايد موضوعات قبلي را مجدداً انتخاب كنيم و اين امر گاهي زمان بر مي باشد. با استفاده از دستور P مي توان آخرين موضوعي كه انتخاب و بر روي آن دستوري اجرا شده را انتخاب نمود، از طرفي نيز مي توان با استفاده از دستور L آخرين موضوع ايجاد شده و ترسيم شده را مجدداً انتخاب نمود. اين دو دستور تفاوت كوچكي با يكديگر دارند.


فرمان Audit در اتوكد
اين دستور براي رفع خطاهاي احتمال در اتوكد بكار مي رود. بعد از اجراي اين دستور مي توان خطاها را فقط مشاهده و آنها گزارش گيري نمود (گزينهN) و يا اينكه اين خطاها را مشاهده و خود برنامه آنها را اصلاح نمايد


فرمان dce در اتوكد
اين دستور براي نمايش مركز كمان ها و دايره ها بكار مي رود.


فرمان Brep در اتوكد
اين دستور براي پاك كردن حافظه آبجكت ها و برخي دستورات كاربردي در فضاي سه بعدي نظير Subtract,Union بكار مي رود. اگر دستورات سه بعدي پس از چندين مرحله اجرا، ديگر عمل نكردند استفاده ار اين دستور براي رفع اين مشكل مفيد خواهد بود.


فرمان fill در اتوكد
اين فرمان براي نشان دادن اجسام توپر و خط هاي ترسيم شده با ضخامت است. در حالت onاجسام توپر را نشان مي دهد و در حالت off اجسام را توخالي نشان ميدهد و چاپ مي كند.


فرمان qtext در اتوكد
اين فرمان براي نمايش نوشته ها در تمامي حالات است . در حالت off نوشته ها نمايش داده مي شوند و در حالت on نوشته ها فقط به صورت يك قاب نمايش داده و چاپ مي شود


فرمان filedia در اتوكد
اين فرمان براي نشان دادن پنجره هاي كاربري است (مانند پنجره open و يا options). در حالت on يا ۱ پنجره ها نمايش داده مي شوند و در حالت off پنجره ها نمايش داده نمي شود و فقط از طريق خط فرمان دنباله داد.
لازم به ذكر است بعد از اجراي فرمان يك بار ترسيم را redraw نماييد.


پيوسته كردن چند خطي (line) در اتوكد
يك تريسم با فرمان line درست كرديم و حالا مي خواهيم آن را به هم پيوسته كنيم ابتدا فرمان pedit را اجرا كرده و چند خطي را انتخاب و در مرحله بعد J را تايپ كرده و از فرمان خارج مي شويم حال چند خطي به pline تبديل شده است.



ذخيره كردن تنظيمات شخصي در اتوكد
هر كسي براي خود يك سري تنظيمات شخصي در نرم افزار اتوكد دارد. مثل تنظيمات رنگ صفحه، تنظيم Layout ها، تنظيم Save و تنظيمات ديگر. ما مي تونيم اين تنظيمات را ذخيره كرده و در مواقع لازم آنها را اعمال كنيم. (مثلا وقتي كه دوباره اتوكد نصب ميكنيم، يا وقتي كه كاربر ديگري تنظيمات ظاهري نرم افزار را تغيير داده است). با اين روش ساده هر كسي ميتواند تنظيمات خاص خود را داشته باشد و از آنها استفاده كند. اين كار باعث افزايش سرعت كاربر مي شود.
براي اين كار بعد از تنظيمات دلخواه، پنجره Option را باز كرده در قسمت Profiles دكمه Export را زده و فايل تنظيمات را در محل دلخواه ذخيره مي كنيم.
براي باز خواني اين تنظيمات، پنجره Option را باز كرده و در قسمت Profiles دكمه Import را زده و تنظيمات را بازخواني مي كنيم.


رمز گذاري روي فايل هاي اتوكد
يكي از دغدغه هاي كاربران اتوكد، جلوگيري از دسترسي ساير كاربران به فايل هايي است كه در حال كار روي آنها هستند. براي انجام اين كار از طريق پنجره Save Drawing as به صورت زير عمل كنيد:
(اين پنجره زماني ظاهر مي شود كه بخواهيم براي اولين بار فايلي را Save كرده يا از فرمان Save as استفاده كرده باشيم) منوي Tools كه در بالا و سمت راست اين پنجره است را باز كرده و گزينه Security options را مي زنيم.
از پنجره باز شده در قسمت Password رمز دلخواه را وارد كرده و ok مي كنيم. پنجره جديدي باز خواهد شد كه در آن مجدداً رمز را وارد كرده و فايل را Save مي كنيم.


به دست آوردن مساحت و محيط ترسيم در اتوكد
اتوكد براي به دست آوردن مساحت بسيار قوي است و به راحتي مي توان نمودارها و چند ضلعي ها را مساحي نمود.
براي تعيين مساحت يك ترسيم در خط فرمان area را تايپ نموده و سپس گوشه هاي ترسم را تك تك انتخاب مي كنيم. راه بسيار ساده تري براي تعيين مساحت ترسيمات بسته و زير منحني به شرح زير است ابتدا در خط فرمان bo را اجرا كرده و در پنجره ظاهر شده روي دكمه pick point كيك كرده و نقطه اي درون ترسيمات را مشخص مي كنيم و دكمه enter را مي زنيم.
حال ترسيم به صورت به هم پيوسته است و فرمان area را اجرا كرده و در خط فرمان O را تايپ مي كنيم و گوشه اي از ترسم را مشخص مي كنيم حال محيط و مساحت ترسيمarea = و محيط = Perimeter را مشخص مي كند.
در ضمن اگر بخواهيد چند ترسيم را با هم جمع كنيم مي توان: ابتداي اجراي دستور گزينه add را انتخاب و سپس ترسيم را مساحي كرده و در آخر مشاهده مي كنيد كه از فرمان خارج نشده و ترسيم بعدي را وارد كرده و مجموع دو ترسيم را در قسمت Total area نشان مي دهد.


تغيير رنگ پس زمينه اتوكد
اتوكد داراي رنگ سياه در پس زمينه است. براي تغيير اين رنگ از منوي Tools>Options را انتخاب مي كنيم و در سر برگ Display روي دكمهColor كليك كنيد، در پنجره ظاهر شده در منوي كشويي color رنگ مورد نظر را انتخاب مي كنيم.


حذف نقطه هاي موقت هنگام ترسيم در اتوكد
در هنگام ترسيم مشاهده مي شود نقاط موقت بر روي صفحه نمايش به وجود آمده است كه مزاحم طراحي مي شود با حركت دادن صفحه و يا دستورredrow از بين ميرود كه در اصطلاح (blip) گفته مي شود. براي غير فعال كردن اين خصيصه در خط فرمان Blipmode را تايپ نموده و enter را مي زنيم و سپس مقدار ۰ را وارد مي كنيم. از اين به بعد ديگر نقاط را نخواهيم ديد.


بدست آوردن مدت زمان شروع ترسيم در اتوكد
اگر بخواهيم بفهميم كه چقدر در روي يك نقشه كار كرده ايم، در خط فرمان time را اجرا مي كنيم و در قسمت Total editing time مي توانيد ديد كه مدت زمان به روز و ساعت و دقيقه و ثانيه ثبت شده است. در ضمن مشخصاتي از قبيل تاريخ ساخته شدن فايل و تاريخ آخرين ويرايش و مدت زمان باقي مانده تا ذخيره خودكار نشان مي دهد.


تنظيمات كليك راست در اتوكد
در حالت معمول در موقع فشار دادن كليك راست در اتوكد، يك منو باز مي شود كه يك سري ابزار را در اختيار ما قرار مي دهد.
اما اگه پنجره Option را باز كرده و در User Preferences برويم و در قسمت Windows Standard Behavior دكمه Right-Click Customization را بزنيم، پنجره اي با همين نام باز مي شود. كه اگر در قسمت Default Mode گزينه Repeat Last Command (يعني تكرار آخرين فرمان) را بزنيم و Apply كنيم، در اين حالت كليك راست همان كار اينتر را انجام مي دهد.
حال چكار كنيم كه كليك راست ما هر دو كار را انجام دهد؟
براي اين كار مانند مراحل بالا پنجره Right-Click Customization را باز كرده و تيك Turn On Time – Sensitive Right-Click را زده و زمان را تنظيم مي كنيم. بعد از Apply كردن، حالا اگر كليك راست را كمتر از زمان داده شده فشار دهيم (سريع بزنيم) كار اينتر را انجام خواهد داد. و اگر كليك راست را بيشتر از آن زمان نگه داريم، منوي مربوط به كليك راست ظاهر مي شود.

چند ترفند اتوكدي:

فرمان overkill

– براي پاك سازي يك سري از خط ها كه با يكديگر همپوشاني دارند از دستور overkill استفاده ميكنيم.همينطور بدونيد كه با انجام اين كار حجم فايل اتوكدتون به مقدار قابل توجهي پايين خواهد آمد.
Removes duplicate or overlapping lines, arcs, and polylines. Also, combines partially overlapping or contiguous ones.

 

فرمان Audit

– يه دستوري در اتوكد موجود هست به نام Audit كه مشكلات فايلي كه رسم كردين رو پيدا خواهد كرد و اونها رو رفع ميكنه. پس بهتره كه قبل از هر كاري از اين دستور استفاده كنيد.
Evaluates the integrity of a drawing and corrects some errors.

 

فرمان purge all

– در انتهاي طراحي ترسيماتون براي اينكه از وجود خط و خطوط اضافي كه حجم كارو هم بالا ميبره راحت شيد از گزينه purge all استفاده كنيد. در اين صورت اگر مايل باشيد كارتون رو براي كسي ايميل كنين خيلي راحت و سريع تر ارسال خواهد شد.
Removes unused items, such as block definitions and layers, from the drawing

 

فرمان dda

– به طور قطع براي شما پيش آمده است كه يك نقشه اي كه اندازه گذاري شده است وقتي كه copy؛ move يا copy past ميكنيد جاي dimension ها تغيير كرده و به طور كلي بهم خواهد ريخت؛ براي پيشگيري از پيش آمدن اين مشكل مي توانيد از دستور dimdisassociate استفاده ببريد. قبل ازاجراي دستور مورد نظرتون ابتدا در خط فرمان dda را تايپ كنيد (آموزش اتوكد مخفف دستور dimdisassociate) سپس dimension هاي نقشه مورد نظر را انتخاب كرده و enter را بزنيد حالا با خيال آسوده نقشه را move كنيد و يا هر فرمان ديگه اي رو كه ميخواهيد تايپ كرده و يا اجرا كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.